ZebraForum

Onafhankelijk forum voor al je vragen over standaard zebravinken
Het is momenteel 29 Mrt 2024 10:21

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 27 Jul 2005 14:12 
Offline
Site Admin

Geregistreerd: 08 Okt 2003 21:25
Berichten: 7740
Woonplaats: Veenendaal
Omdat ik toch nog steeds vragen krijg over hoe foto's te plaatsen enzovoorts, en ik dan vaak een onbewerkte foto toegestuurd krijg, wil ik toch nog even wat woorden vuil maken aan de foto's op zich.

Je kunt veel zelf, dus ook het oppoetsen van je eigen foto's.

Voor de meesten onder ons zal gelden dat ze een PC hebben met Windows XP, en laat Windows XP nu net een handig programmatje hebben hiervoor: Photo Editor

Als je je foto's op je PC ergens hebt opgeslagen en je opent het mapje waar ze instaan dan kun je dubbelklikken op de foto die je wilt plaatsen.
Windows opent dan een nieuw scherm met de Photo Editor (verder noem ik die PE).

Bovenaan PE zie je twee balken, 1 met een paar teksten en 1 met een aantal icoontjes waar je op kunt klikken.
Voor verreweg de meesten onder ons is het voldoende om twee van die opties te gebruiken.
Zet om te beginnen het percentage op de icoontjesbalk op 100%, meestal is de foto dan veel te groot voor het beeldscherm.
Druk op de optie in de tekstbalk, "Afbeelding", als je daar op klikt dan komt er een menu met 5 mogelijkheden tevoorschijn.
Druk dan op "formaat wijzigen", er opent dan een nieuw menu met 4 bewerkingsmogelijkheden, ga dan naar 1 van de percentages en verlaag het percentage met een paar stappen druk op OK en kijk of de originele foto inmiddels al helemaal op je beeldscherm past (dus zonder te hoeven scrollen).
Herhaal zonodig deze optie totdat de foto het gewenste formaat heeft.

Dit heeft tot gevolg dat je foto niet alleen kleiner van formaat wordt, maar ook kleiner van geheugengrootte (minder kB)

Vervolgens ga je naar de icoontjes werkbalk in PE en druk daar op het gele zonnetje.
Je ziet dan een nieuw menu openen met drie mogelijkheden.
Ga met je muis op de bovenste schuiftoets van "helderheid" staan.
Probeer met de cursortoetsen (pijltjes) van je toetsenbord de foto zodanig op te lichten dat de kleuren zo optimaal mogelijk op je beeldscherm staan.
In sommige gevallen kun je ook nog wat aan de foto sleutelen met de onderste twee schuifknoppen, maar meestal is dit niet echt nodig.

Het kan zijn dat dit menu zich wat hinderlijk middenin een belangrijk deel van de foto bevindt zodat je de kleuren moeilijk kunt zien, dit menu kun je over het beeldscherm slepen door met je muis op het menu te gaan staan, de linker muisknop ingedrukt houden en ondertussen de muis verplaatsen, als je de muisknop loslaat is het menu verschoven naar de plaats die je wilt.

In feite zijn deze twee toch vrij simpele opties voldoende om een veel te donker en veel te groot origineel even in een handomdraai toonbaar te maken.

(te donker origineel) voor:
Afbeelding

en dezelfde foto na PE:
Afbeelding

Het is wel zo dat de beeldscherm instellingen van je eigen PC scherm ook wel verschil kan uitmaken, want wat de ene ziet als donker kan de ander vrijwel kleurecht noemen.

_________________
Mijn site: http://www.freewebs.com/hansweerdhof/


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.