ZebraForum

Onafhankelijk forum voor al je vragen over standaard zebravinken
Het is momenteel 29 Mrt 2024 9:51

Alle tijden zijn UTC + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 Feb 2004 23:05 
Offline

Geregistreerd: 09 Okt 2003 13:10
Berichten: 514
Woonplaats: vlissingen
Bij de chromosomen in de kern van een cel maakt men onderscheid tussen autosomen en heterosomen.De autosomen zijn de normale chromosonen die bij beide geslachten voorkomen.
De heterosomen worden ook wel geslachtschromosomen genoemd.
Bij de autosomen is er steeds spraken van een even aantal.Bij een mannelijke vogel is ook het paar geslachtschromosomen gelijk (XX) Bij de pop echter niet (XY).
Bij de vorming van geslachtscellen (gameten) worden de paren chromosomen gescheiden.Een jonge vogel krijgt dus de helft van de chromosomen van de man en de helft van de chromosomen van de pop
Van de pop dus het X-chromosoom of het Y-chromosoom en van de man altyd een X-chromosoon.Hierdoor wordt dus het geslacht van de vogel bepaald XX bij de man en XY bij de pop.Tegelijk worden echter met het X-chromosoom ook bepaalde eigenschappen doorgegeven.Men spreekt van een geslachtsgebonden eigenschap,als het desbetreffende gen in het X-chromosoon voorkomt.Hieruit volgt dat een pop niet split kan zijn voor zo’n eigenschap.Haar uiterlijke verschijningsvorm (fenotype)komt dus overeen met het genotype (het genebezit of erfelijke aanleg)


Uit de paring bv van een

Grijze man x bruine pop kweekt men
50% grijze mannen split voor bruin
50% grijze poppen

Grijze man /bruin x een bruine pop
25% grijze mannen /bruin
25% bruine mannen
25% bruine poppen
25% grijze poppen

Bruine man x bruine pop
50 % bruine mannen
50 % bruine poppen

Bruine man x grijze pop
50% grijze mannen/ bruin
50% bruine poppen


grijze man x bleekrug pop is gelijk aan bruin indien fokzuivere vogels ( homozygote) gebruikt zijn

grijze man x masker pop is gelijk aan bruin indien fokzuivere vogels ( homozygote) gebruikt zijn )


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel:
BerichtGeplaatst: 20 Sep 2004 20:41 
Offline

Geregistreerd: 11 Jul 2004 8:12
Berichten: 36
Woonplaats: Sint-Truiden Belgie
Hallo Carlo. Daar is het weer over dat x- en y-chromosoon. Heb er vannacht al over gedroomd. Mijn dochter Sylvia zat daarstraks naast me en die zei "mama dat is biologie ", daar was ik vroeger altijd op gebuisd. En nu zit ik erover mijn hersens te pijnigen :roll: . Ga toch nog verder proberen. Groetjes Rosita


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel:
BerichtGeplaatst: 20 Sep 2004 21:13 
Offline

Geregistreerd: 09 Okt 2003 13:10
Berichten: 514
Woonplaats: vlissingen
gewoon alles selecteren ->copy -> plakken in word->uitprinten op de wc leggen of onder je kussen en iedere avond ff overlezen opeens zal je zien dat je het begrijpt net als de rest.
en ja het is gewoon biologie daar had je dochter Sylvia gelijk in :D


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2004 7:40 
Offline

Geregistreerd: 11 Jul 2004 8:12
Berichten: 36
Woonplaats: Sint-Truiden Belgie
Hallo Carlo Dat in bed lezen zal niet lukken. Ga altijd pas om 2 uur slapen en om 6 uur loopt mijn wekker terug af. Maar doe mijn best om het te leren. Nu iets anders. Heb nog wat fotos te kort in mijn boek , mag ik er afprinten van deze site en gebruiken om mijn boek in orde te brengen ? Zou dat heel fijn vinden indien dat mag. Groetjes Rosita


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2004 8:28 
Offline

Geregistreerd: 09 Okt 2003 13:10
Berichten: 514
Woonplaats: vlissingen
de foto's met mijn naam er op in iedergeval wel hoor of de foto's die ik 100% zeker gemaakt heb

voor de rest denk ik dat weinig mensen er iets op tegen hebben dat je deze voor eigen gebruik copieert en uitprint .bijna iedereen slaat plaatjes op van het internet Zodra je deze op een andere website plaatst of voor comercieele doeleinde gaat gebruiken wordt het een ander verhaal


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2004 8:38 
Offline

Geregistreerd: 11 Jul 2004 8:12
Berichten: 36
Woonplaats: Sint-Truiden Belgie
Dank je Carlo. Het is echt wel voor eigen gebruik. Heb de standaard van de aob en daar is plaats voorzien voor foto bij elke kleurslag. Ik heb er zo een poster bijgekocht van zebravinken , maar daar staan niet alle kleurslagen op dus heb ik nog wat fotos te kort. Het is wel makkelijk als je de standaard kunt kijken en de fota ernaast ziet. Groetjes Rosita


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
 Titel:
BerichtGeplaatst: 24 Sep 2004 8:44 
Offline

Geregistreerd: 09 Okt 2003 13:10
Berichten: 514
Woonplaats: vlissingen
dan doe je maar hoor :D

hou wel in de gaten dat niet ieder foto die ik plaats van mijn zelf is he
ik heb net uit amerika een hele hoop gefriseerde zebravinken gekregen welke ik zo gaat plaatsen maar dat is met toestemming :!:


Omhoog
 Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Reageren op dit onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn UTC + 1 uur


Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit forum
Je mag geen reacties plaatsen op onderwerpen in dit forum
Je mag je berichten niet wijzigen in dit forum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit forum

Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Vertaald door phpBBservice.nl.